Basisregels van badminton
Er zijn een aantal officiële spelregels waaraan alle spelers zich in de basis van het spelen van badminton moeten houden. Deze zijn:
- Je mag alleen de shuttle met je racket slaan;
- Je kunt de shuttle in elke gewenste richting slaan, zolang hij maar over het net gaat en je hopelijk een punt scoort doordat je binnen of op de lijnen van het veld slaat;
- Je slaat de shuttle uit wanneer de shuttle buiten de lijnen van het veld landt. Een enkelspel heeft een smalle baan en in een dubbelspel speel je het gehele veld. Ken daarom de verschillen van het badminton veld voor een enkel- en dubbelspel voordat je gaat spelen;
- Een wedstrijd begint altijd met een service, oftewel opslag. De serverende partij serveert naar het veld schuin tegenover naar zijn of haar tegenstander. Van hieruit begint vaak de rally tenzij in het net, fout of uit wordt geserveerd;
- Wanneer de shuttle correct naar aan de andere kant van het veld landt, krijgt de serverende speler(s) een punt;
- De eerste bij 21 punten (exclusief tie-break) wint de game;
- De eerste met 2 games winst, wint de wedstrijd.
Badminton techniek
Een belangrijk onderdeel van badminton is de service. Een service moet onderhands geslagen worden en diagonaal, over het net, in het juiste vak van de tegenstander gespeeld worden. Het veld is 13,40 meter lang en 6,10 meter breed.
Het net moet bij de palen 155 cm hoog zijn. Hierbij is rechts het serveervlak (in groen aangegeven) bij een dubbelspel opslag (“kort en breed”). Tijdens het dubbelspel zijn de buitenste lijnen de afmetingen van het speelveld.
De verschillende slagen op een rijtje:
- Smash = een hoge en snelle aanvalsslag.
- Drive = een snelle (zijdelingse) aanvalsslag.
- Dropshot = een hoge shuttle van achteren die kort over het net wordt gespeeld.
- Netdrop = een slag van dichtbij het net, kort over het net met een boogje.
- Clear = een hoge slag naar het achterveld van de tegenstander. In principe een verdedigende slag.
- Lob = een lage slag die hoog naar de tegenstander wordt teruggespeeld. Ook een verdedigende slag.
Badminton dubbelspel
Het badminton dubbelspel is een variatie op het gewone badminton enkelspel, waarbij je één tegen één speelt. In een dubbelspel speel je twee tegen twee, waarbij je of vier heren hebt, of vier dames. Als dit gemixt is dan praten we over de mixdubbel. Het doel van het dubbelspel is hetzelfde, waarbij je de shuttle over het net en in de baan van de tegenspeler probeert te slaan, en daarmee punten probeert te scoren. Het dubbelspel is vaak veel sneller dan het enkelspel en daarmee flitsender om naar te kijken. De tactieken zijn ook anders, omdat er een man meer op het veld staat. De puntentelling is in principe hetzelfde, met als uitzondering dat de spelers van helften wisselen na elk gewonnen punt.
Fouten bij badminton
Hieronder een overzicht van de verschillende fouten die je kunt maken bij badminton, naast de bovengenoemde situaties waarin er punten worden gescoord:
- het net raken met het racket.
- het raken van de palen, wand of plafond met de shuttle.
- de shuttle met je lichaam raken.
- serveren voordat een tegenspeler klaarstaat.
- als de shuttle in je eigen veld valt door een misslag.
- de shuttle meerdere keren achter elkaar raken.
- op de lijn staan bij het serveren.
- serveren in het verkeerde vak.
bovenhands opslaan of niet juist onderhands serveren (bovenzijde racket moet onder de heup (navel hoogte) blijven !